Uitvoerder van het kunsten- en cultureel-erfgoedbeleid van de Vlaamse Regering

Topstukken

Het Laatste Oordeel

Barend van Orley - Het Laatste Oordeel
Kunstenaar:
Barend van Orley
Titel: 
Het Laatste Oordeel
Jaar: 
2009
Bewaarplaats: 
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Categorie: 
Artistiek
Thema: 
Vlaamse Primitieven
Barend van Orley verwerkte veel van de invloeden uit de Italiaanse kunst in zijn werk. Door zijn positie als hofkunstenaar van Margaretha van Oostenrijk en omdat hij een grote kunstproductie wist te realiseren, was hij één van de belangrijkste verspreiders van de Italiaanse invloeden in de kunsten van de Nederlanden. Dit grote altaarstuk dat de Armenkamer voor hun altaar in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Antwerpen bestelde, toont deze invloeden ook. Behalve dat dit tot uiting komt in de figuren, hun houdingen en de gebruikte ornamenten, blijkt dit bovenal uit de ruimtesuggestie. Van Orley slaagt er meer dan andere kunstenaars die dit thema hebben verbeeld in, de omvang van de gebeurtenis in haar volledige omvang weer te geven.
Van Orley heeft bovendien meer dan andere kunstenaars de zin "Wat ge voor de minste van mijn broeders hebt gedaan, hebt ge voor mij gedaan" uit het evangelie van Mattheüs (25:40), verbeeld. Op de luiken heeft hij de verschillende vormen van liefdadigheid afgebeeld. Hiermee werden niet alleen de activiteiten van de opdrachtgever weergegeven, ook werd het altaarstuk hierdoor geactualiseerd. Van 1525 tot 1530 werden namelijk de zogenaamde 'Ieperse hervormingen' doorgevoerd. Zij betekenden een keerpunt voor een betere en meer gecentraliseerde uitwerking van het bijstandssysteem in de Nederlanden.
drieluik, 1519-1525
olieverf op paneel