Uitvoerder van het kunsten- en cultureel-erfgoedbeleid van de Vlaamse Regering

Topstukken

Jezus in het graf omringd door H. Vrouwen en twee engelen met de instrumenten van de Passie

Jan van Stevensweerth (atelier) - Jezus in het graf omringd door H. Vrouwen en twee engelen met de instrumenten van de Passie
Kunstenaar:
Jan van Stevensweerth (atelier)
Titel: 
Jezus in het graf omringd door H. Vrouwen en twee engelen met de instrumenten van de Passie
Jaar: 
2015
Bewaarplaats: 
Sint-Michielskerk
Categorie: 
Artistiek
Thema: 
Beeldende kunst 16de eeuw - Beeldhouwkunst
Over de beeldhouwwerken van Bree bezit men geen enkel document. Waarschijnlijk werd dit kunstwerk opgericht ter herinnering van de grote hervormer der sepulchrijnen, Jan van Abroek, kanunnik in de Orde van het Heilig Graf. Dankzij deze orde van het Heilig Graf kreeg dit thema aandacht van kunstenaars.
Dit beeldhouwwerk heeft dus een belangrijke waarde voor de instandhouding van het collectieve geheugen.
De handen van de engelen en de Heilige Vrouwen, alsook de rijkelijk versierde kledij met goudbelegsel en de gouden en zilveren kettingen om de hals vinden wij terug bij de H. Barbara te Maaseik.
De tegenwoordigheid van deze twee kunstwerken op korte afstand van elkaar doet, naast de traditionele toeschrijving aan Jan van Stevensweerth, een Noord-Limburgs atelier veronderstellen, dat wel eens onder de noemer van de school van Maaseik-Bree wordt geplaatst, waarvan de scheppingen een bijzondere originaliteit hebben.
Dit beeldhouwwerk werd vervaardigd in een stilistische overgangsperiode. Nog archaïsch in de weergave van Maria Salome, doen het bonnet, het keurslijf en de opengewerkte mouwen van Magdalena hedendaags aan. De verwantschap met het werk te Maaseik, alsook de kopie van dit Heilige Graf in de kerk van Grote-Brogel, verlenen dit kunstwerk een schakelfunctie.
ca. 1530-1540
steen, gepolychromeerd (een restauratie van ca.1910 voorzag het Heilig Graf van een vernieuwde polychromie)
88 x 174 cm