Uitvoerder van het kunsten- en cultureel-erfgoedbeleid van de Vlaamse Regering

Topstukken

Kruisafneming

Vrancke Van der Stockt - Kruisafneming
Kunstenaar:
Vrancke Van der Stockt
Titel: 
Kruisafneming
Jaar: 
2009
Bewaarplaats: 
Museum Mayer van den Bergh
Categorie: 
Artistiek
Thema: 
Vlaamse Primitieven
De invloed van Rogier van der Weyden op deze Bewening is duidelijk. Als eerste is het beeldtype van de bewening waarin alle aandacht uitgaat naar enerzijds het lichaam van Christus dat geleden heeft en anderzijds naar de rouwende figuren, ontwikkelt door Rogier van der Weyden. Daarnaast zijn ook enkele van de figuren letterlijk van Rogier van der Weyden overgenomen. De compositie die hierdoor ontstaat is niet zo sterk, maar getuigt wel van de grote kennis die Vrancke van der Stockt van het vocabulair van Rogier van der Weyden heeft gehad. Hieruit blijkt dat Van der Stockt met Rogier heeft gewerkt. Van der Stockt heeft zich voor dit schilderij echter niet alleen op het werk van Van der Weyden gebaseerd. De witte doek waarop Christus is neergelegd en waarin hij later begraven zal worden, komt niet voor op werken van Van der Weyden. Mogelijk heeft Van der Stockt dit motief overgenomen van Memling. Uit het gebruik van zowel invloeden van Rogier als van Memling blijkt de belangrijke schakelfunctie die Van der Stockt heeft gehad. Deze Bewening kenmerkt zich door een grote dramatiek die wordt bereikt door de emotie van de figuren en de isolatie van de figuren doordat ze geplaatst zijn voor een gouden achtergrond. De emotionele intensiteit wordt verhevigd door de wenende gezichten van de omstaanders en de gapende wonden van Christus waaruit het bloed vloeit over zijn lichaam. Het schilderij is door de schakelfunctie, de bijzondere artistieke waarde en zijn zeldzaamheid onmisbaar binnen het kunstpatrimonium.
1145-1495
olieverf op paneel